Blog Image

Vierde leerjaar - De Grote Boomgaard

Een beetje uitleg over deze blog

Op de website ( basisschoolkuurne.be) kan je alles vinden omtrent De Boomgaardschool te Kuurne.
Per klasje hebben wij echter ook onze eigen blog waar we allerhande nieuwtjes en weetjes zullen posten die we aan de buitenwereld te vertellen hebben.
Kom hier alvast af en toe eens een kijkje nemen om zo op de hoogte te blijven van wat er reilt en zeilt in de 3e kleuterklas.

Insectenhotel

Uncategorized Posted on 26 april 2024 20:00

We verdiepten ons verder in het leven in de berm en leerden zo heel wat planten en dieren met de juiste naam benoemen. Ook mochten we Natuurpunt Kuurne helpen bij het herbouwen van het insectenhotel in het Vlaspark. Onze technische skills werden geoefend toen we met de boormachine aan de slag mochten. We boorden o.a. gaten in boomstammen, zaagden bamboe in stukjes en vulden alles op met riet. We kregen als beloning voor het harde werk nog een interessante natuurwandeling in het Vlaspark aangeboden door gids Johan. We beseffen zo dat de insecten, ook al vinden we het soms vervelende zespotige kriebelbeestjes, zo noodzakelijk zijn voor de biodiversiteit!

Buitenlesdag

Uncategorized Posted on 26 april 2024 07:09

De weersgoden zijn onze de laatste tijd niet zo gunstig gezind. Zo viel de buitenspeeldag vorige week bijna in het water en voor de buitenlesdag deze week waren de temperaturen aan de frisse kant. Dat lieten wij echter niet aan ons hart komen, want door veel te bewegen in de buitenlucht kregen we én warm én staken we nog interessante weetjes op. Er stonden 4 leuke, klasoverschrijdende activiteiten op het programma: een spectaculaire sportopdracht op het grote grasveld, een reuzengrote natuurmemory, verbluffende landschapskunst en een originele leesopdracht. Bij de leesjuffen kregen we een reeks beroemde auteurs en moesten we op zoek naar één van hun bekendste boeken. Sommige jonge lezers waren trots toen ze boeken herkenden en zo niet-wetend bij hun duo-partner aan boekpromotie deden. Nadat we schrijver en boek aan elkaar koppelden, mochten we één van de boeken uitkiezen en genoten we van een kortstondig leesmomentje waarbij we konden voorlezen, samenlezen, … .